Att lära så länge man lever

Det ligger enormt mycket i det uttrycket, att man lär så länge man lever. Och ju äldre jag blir, desto mer reflekterar jag över just detta.

Varje dag lär jag mig något nytt, oftast om mig själv, men även om andra eller om livet generellt. Min största resa är att lära om mig själv, vad jag innerst inne känner, vill och drömmer om. Och om hur jag vill vara. Varje dag vaknar jag upp och känner mig tacksam för allt som jag har blivit välsignad med. Jag lär av mina misstag och jag hittar en bättre balans i mitt liv, bit för bit, dag för dag.

Mistakes-Quotes-life-lessons-Thoughts-deal-learn-Best-Nice-Great

Det är långt ifrån alla människor som har eller kan ta till vara på denna insikt om sig själv, de upprepar samma misstag om och om igen och tror att resultatet ska bli annorlunda. Och jag har inte alltid varit så in touch med mig själv. Långt ifrån. Men livets läxor har lärt mig att det är så här jag mår bra, genom att visa och framför allt känna tacksamhet! Att alltid göra mitt bästa och vara den bästa person jag kan. Ibland går det inte, ibland tappar man bort sig själv för en stund, men jag är alltid fullt medveten efteråt att det har hänt, och då kan jag lättare arbeta på att förbättra det.

rules of life

Jag älskar att tänka på saker och ting, fundera ut varför det är si eller så, varför jag känner si eller så. Får jag inte dessa stunder att bara tänka och känna, så får jag nästan panik inom mig. Jag blir stressad och ofokuserad och allt känns jobbigt.

Min träning hjälper mig i det. När jag tränar tänker jag. Då gör jag av med energi samtidigt som jag förnyar den. Det står klart att min träning kommer vara en lång resa, med långsamma resultat. Men det jag söker är inte en quick fix, det jag söker är en bestående förändring och att ha åstadkommit något som jag aldrig trott är möjligt.

Jag hämtar inspiration från många håll. Från bloggar, från Instagram, från böcker och från filmer.

Ett av mina absoluta favoriter när det gäller citat är från en film som alltid gör mig varm i hjärtat, Return to me. Jag har lagt upp det förr här på bloggen men det tål att upprepas. Jag älskar det! Läs det och fundera på vad det verkligen står. Det träffar rakt i mitt hjärta!

921028

xoxo

2 thoughts on “Att lära så länge man lever

  1. Hej Annica,
    Först av allt, tusen tack för dina fina kommentarer på min blogg! Jag blir så glad!

    Oj så många klokord. Jag nickar och håller med. Man skall inte låta det som hänt tidigare i livet förstöra framtiden och man är sin egen lyckas smed. Precis som du skrev i kommentaren på min blogg. Från att ha läst din blogg ett tag nu så förstår jag att du och din man är självgjorda och att ni jobbat på för att bygga upp det ni har och kommit dit ni är. Mycket osvenskt! Vad kul att din man är från Grekland. Jag trodde att han kanske var från Kanarieöarna för där hade ni ju bott. Jag har ju också familj i Grekland, i Kifisia norr om Athen. Ja, jag förstår att han kämpat på. Bravo! Har du läst någon av Theodor Kalifatides böcker?

    Ha det så gott!

    Kramen, Anneli

    • Tack för en fin kommentar Anneli! Den värmer.
      Jo min man är grek men född i München. Han flyttade till Grekland några är i 20-års åldern. Jag träffade honom på Kreta sen flyttade vi båda till Teneriffa. Hans släkt är från Thessaloniki och hans mamma bor där.
      Hur som helst. Jag har några böcker av Theodor Kallifatides i bokhyllan men har ännu inte läst dem. Jag får ta och göra det.
      Kram Annica

Kommentera

