Förväntningar

Jag försöker att inte ha för höga förväntningar på hur våra tre veckors semester ska bli, vad vi ska göra och så vidare. Jag försöker att inte bygga upp scenario i mitt huvud och redan ha allt klart i mina tankar.

Jag vet av erfarenhet att det blir oftast inte exakt som man har tänkt sig ändå, det kan både bli bättre och sämre, men blir det sämre så blir man så oerhört besviken. Så faktiskt tar jag det med ro, tänker inte för mycket, analyserar inte för mycket.

Förväntningar kan vara destruktiva, förstöra ens humör, förstöra känslan av glädje och vad som gör en lycklig. Jag har gjort misstaget så många gånger, att tro att en viss händelse eller ett event ska bli så himla bra och perfekt och sen när dagen kommer och det inte alls blir så perfekt som jag har tänkt, så är det som att luften går ur en, en ballong som pyser ut all luft och blir liggande slapp och livlös på golvet. Känslan av att hela världen är skit och man har ett hopplöst liv. Jag överdriver inte. En tillräckligt stor grej som går åt skogen kan vara enormt påfrestande känslomässigt.

Jag tror tyvärr många bygger upp förväntningar just kring semester och ledighet. NU ska vi äntligen ha tid att vara lyckliga! Sen bråkar barnen, pengarna tar slut, regnet öser ner, mannen vill inte göra det du vill och så vidare. Och man vill bara dra täcket över sig. Nej tack!

Det jag vill göra denna semester är att läsa många böcker, spendera tid med familjen och förhoppningsvis få sol på kroppen och fräknar i ansiktet. Utöver det tänker jag ta det som det kommer! Jag tänker koppla av, jag tänker verkligen koppla av denna hjärna som konstant går på högvarv. Jag tänker aktivt strunta i att oroa mig för olika saker som ligger i bakhuvudet.

Tar man makten över sina egna tankar så kommer man långt, det är också något jag lärt mig av erfarenhet och faktiskt blivit bättre på.

Bildresultat för don't expect too much

Bildresultat för don't expect too much

xoxo

2 thoughts on “Förväntningar

  1. Hej Annica.
    Jag lyssnade på P1 häromdagen och då var det någon expert som pratade och som sa att det är ”optimisten som är realisten”, för statistiskt sett så blir det mesta oftast bra och som det ska. Pessimister har alltså sällan rätt. Och det var ju skönt att höra. Själv vandrar jag från det ena misslyckandet till det andra med oförändrad entusiasm 🙂

    Jag tror att förmågan att vara flexibel och kunna ställa om och anpassa sig till det som sker är viktigt. Slappna av och ta det som det kommer. Att ha en plan men att inte låta sig störas om det inte blir exakt som man har tänkt…Ja, det är nog nyckeln.

    Kram och hoppas allt blir bra och att ni får det toppen.

    Anneli

    • Hej, Ja jag håller med dig. Jag ser mig själv som en optimist och brukar vara väldigt flexibel. En optimist utan orealistiska förväntningar, eller vad man ska säga. Man måste kunna möta motgångarna och inte låta sig själv dras ner. Jag har varit igenom otroligt svåra tider i mitt liv, men har aldrig förlorat hoppet eller styrkan att ta kontroll över mitt eget liv och mina tankar! Man lär så länge man lever!

      Tack så mycket för din kommentar!
      Kram
      Annica

Kommentera

