Stolthet

Häromdagen fick vi höra något om vår älskade store kille som gjorde oss sprickfärdiga av stolthet! En pappa som vi känner, vars barn C är kompis med, kom fram till min man och sa att han ville bara berätta vilket bra jobb vi gör med C. Att han är så artig och trevlig och har ett sådant bra uppförande hemma hos dem! Han sa att det är många barn som inte är i närheten av så artiga som han är, tackar för sig och uppför sig.

Min man blev helt paff. Inte för att vi har trott att C på något vis är ohyfsad borta, men över att den här pappan tog sig tiden att berätta detta för oss, att det är något han har reflekterat över och ville berätta för oss.

Tänk vad några fina ord och en fin gest från någon annan kan göra skillnad. Tänk vad glad man kan göra andra människor endast genom att berätta när de gör något bra, när något är positivt och ge uppmuntran!

Det är så enkelt att fokusera på dåliga saker, på saker som inte är bra, på saker som måste förbättras, på saker som irriterar en. Men tänk så mycket roligare det är att fokusera på bra saker!

Detta är något jag ska ta med mig och försöka föra vidare. Pay it forward! Jag ska tag mig tiden att berätta för folk när jag tycker de gör något riktigt bra! Inte bara tänka det tyst för mig själv. För det gör så otroligt mycket att få höra när man gör något bra!

pay-it-forward

xoxo

One thought on “Stolthet

  1. Hej!
    Å vad härligt att få höra så fina saker om sitt barn! Ja, du ser, barn vet oftast vad som är gott uppförande och har ett inre kompass 🙂 Och så lär de sig saker hemma utan att vi tror det. Jag brukar ofta lyfta positiva saker och ge beröm eftersom svenskar oftast bara sägen något när något är negativt eller dåligt.
    Kram och ha en fin dag!

    Anneli

Kommentera

