Det här med service

Ibland undrar jag hur folk tänker kring det här med service, hur de tror att de ska behålla kunder, få nya kunder eller ens fortsätta ha sitt företag, när de inte har någon serviceanda.

Exempel 1: För någon vecka sedan ringde jag ett samtal i jobbets ärende och jag behövde hjälp med en sak. Kvinnan i andra änden lät väldigt trött, uttråkad och markerade tydligt att hon bara ville bli av med mig och kopplade mig vidare utan att jag knappt fick en chans att beskriva problemet. Ganska irriterande då jag först spenderat lång tid med att lyssna på jättedålig musik (varför har man ens väntemusik) och sen blev kopplad till ytterligare en kö. Det hela slutade med att jag fortfarande inte har fått hjälp med mitt problem, men har inte haft tid att sitta i deras telefonkö fler gånger och bli kopplad rundor.

Exempel 2: I dag är det min tur att köpa fredagsfika till jobbet, så jag svängde inom byns bageri på väg till jobbet för att köpa en fläta. När jag kom in såg jag att hela kakdisken var i princip tom, så när som på några kanelbullar och några semlor. Klockan var 08:00, så jag visste att det inte kunde vara slut redan. Jag frågade tjejen bakom disken om de inte hade några flätor, jag tänkte de kanske var där bak. Då tittar hon förvånat på de tomma hyllorna, som att hon inte ens var medveten om att där inte var något att sälja och skrattade lite nervöst och sa att hon inte visste varför där inte var några, men att de nog hade glömt att hämta dom (!!??) Inte konstigt att de håller på att gå i konkurs! Har man inget att sälja är det svårt att få in pengar!

För att inte göra detta för långt med fler exempel, så ska jag inte skriva alla de saker jag har i mitt huvud. Men min sammanlagda åsikt om många i serviceyrket är att det är kunden som får jaga, kolla, återkomma och lägga ner tid och energi på att få en tjänst som man sen betalar pengar för! Helt galet är vad det är! Jag har märkt att jag i stället blir väldigt förvånad och glad när jag får BRA service, något som borde vara en regel snarare än ett undantag!

Anyhow! Jag överlevde träningen igår och det kändes riktigt bra! Framför allt för att jag lärde mig av misstaget jag gjorde första gången, då jag tog i allt vad jag orkar de första minuterna, för att sedan ta helt slut på krafter snabbt. Igår tränade  jag lugnt, metodiskt, pressade mig själv hårt och jag tog mig igenom hela passet utan att känna mig döende. Så himla härlig känsla!

Idag har jag en välförtjänt vilodag. Jag har tränat 7 dagar i sträck och hårdare än någonsin förr och jag känner att det är dags för en vilodag. Fredagar kommer alltid vara vilodag, enligt det träningsschema jag gjort. Man lägger ju sina pass när man vill i veckan, de ska bara bli gjorda så att säga. Jag vägde mig i morse, mest av nyfikenhet och såg siffror som jag inte sett på länge. Fick blunda och titta igen! Jag hade gått ner 1,8 kg sen förra fredagen! Och detta beror INTE på att jag hållit igen med maten eller något annat trams, som det brukar vara när jag tappar vikt, utan jag har ätit massor med mat, äter hela tiden känns det som, men jag har ätit nyttigt och tränat HÅRT! Jag förstår så klart att det går lite snabbare i början när man har så pass många extrakilon att bli av med som jag har, men det är väldigt kul! Vågen och vikten är inte det som ska ha fokus i det programmet jag kör, men av ren nyfikenhet kunde jag inte låta bli ju 😉

Idag är jag både glad och färgglad på jobbet. Nu har jag intagit en nyttig frukost och bloggat lite. Break is over! Dags att fortsätta dagen!

img_5548

Önskar er en fab fredag och en underbar helg!

xoxo

Kommentera

