Reflektioner

Veckan har gått så fort att jag knappt hunnit reflektera, i alla fall här på bloggen. Men det har varit en lugn och fin vecka på många sätt.

Men en sak som jag hunnit reflektera över är mina principer. Att jag är en ganska principfast människa. Lika mycket som jag är flexibel i vissa saker och lätt anpassar mig, så finns det några saker som jag håller på, och det måste man också tycker jag, utav respekt för sig själv. Att sätta gränser för vad man själv tolererar och så vidare. Och även ha principer för hur man själv är mot andra och hur man kan bli bättre på vissa saker.

Några saker jag tänkt på den sista tiden:

Att jag har blivit bättre på att säga nej och bara göra det som känns bra och rätt för mig. Jag får lätt dåligt samvete för att jag tackar nej till en vän, men jag vet att den känslan går över och i slutändan mår man mycket bättre för att man följde sitt hjärta!

Att jag har bestämt mig för att bli mer tolerant och ödmjuk inför vissa saker och situationer, och att jag faktiskt har kunnat styra mina tankar till det mer positiva genom att jag tog det beslutet.

Att jag inte längre umgås eller omger mig med folk som sprider negativitet eller drar ner mig i ett hål där jag inte kan andas, folk som sprider rasistiskt hat, folk som bara spyr och spyr och inte kan se någonting positivt alls. Jag har rensat bland ”vänner” på Facebook också för att slippa se allt detta negativa och det är befriande, på riktigt!

Att jag i våras bestämde mig för att inte prata om pengar med vänner längre, alltså att inte nämna vad saker kostar osv, utan hålla det på en nivå som inte sticker i ögonen på folk. Jag hade en diskussion med en vän, där hon tyckte att jag skröt om att vi sparade pengar, och jag är absolut inte den personen som skryter. Mest för att jag inte har någon anledning att skryta då vi knappast är rika på pengar. Men jag har fina vänner och vi pratade om saken, men jag bestämde mig där och då att aldrig nämna pengar igen, och den principen har jag hållit fast vid och undviker de situationerna. Känns bra!

Det är några av de saker jag har tänkt på. Kanske låter det flummigt, jag kan inte alltid skriva exakt allt jag vill på bloggen, jag censurerar mig själv till viss del. Det viktiga är att vara sann mot sig själv! Alltid!

be_true_to_yourself-1024_1024x1024

Och kom ihåg:

courage-be-yourself

xoxo

2 thoughts on “Reflektioner

  1. Vad skönt och så viktigt att justera om i livet och fokusera på det som betyder något och låta allt anat bara rinna av. Man skall vara snäll mot sig själv och jag tror att det finns många osorterade människor där ute som suger energi och som hänger på andra och dömer…Nej, bort med sådant. Nästa steg: Säg nej till saker utan att känna sig skyldig att ge en lång och invecklad förklaring till varför. Varför känner vi alltid att vi måste förklara oss när vi absolut inte är skyldig någon en förklaring till varför vi väljer att tacka NEJ? Har du tänkt på det?

    Ha en underbar helg,

    Kram, Anneli

Kommentera

