Om mina mål

Jag har ju pratat förr om det här med att jag sätter upp mål för året. Det är inte detsamma som nyårslöften. Jag vet inte om jag någonsin har gett ett nyårslöfte faktiskt, men för några år sen började jag sätta upp mål, efter att jag blev inspirerad av en annan bloggerska. Jag gillar tanken på att jobba mot något, att sträva efter vissa saker. Det är alltid realistiska mål och de har alltid ett syfte! Jag utgår alltid ifrån var jag befinner mig i livet och vart jag vill komma, vad jag vill bli bättre på, vad jag vill uppnå under det kommande året.

De flesta av de målen är inget jag skriver på bloggen så klart, men ett av målen är att spendera mindre tid på social media och överhuvudtaget på mobiltelefonen! Jag erkänner att jag är mobilberoende, att jag inte kan lämna huset utan den och att den i princip alltid finns vid min sida.

Att jag vill undvika social media, så som Facebook och till viss del Instagram, är att jag helt enkelt inte mår bra av det. Inget kan väl få en att känna sig mer misslyckad än när man ser bilder av andras ”perfekta” liv och förehavanden. Facebook är värst. På Insta följer jag till stor del bara folk som inspirerar mig, även om jag kan erkänna att där finns en del energitjuvar som jag inte plockar bort enbart pga att vi är ytligt bekanta och jag inte vill verka oförskämd. Men jag har ändå blivit bättre på att slå det ifrån mig, det här skenet vissa vill ge av att de lever det perfekta livet.

Ett annat mål jag har är att umgås mer med mina vänner, att vara en bättre vän än jag var förra året. Man kan inte alltid hålla med om andras val, eller förstå varför de agerar på ett visst sätt, men man måste fatta ett beslut kring hur man själv vill hantera det och hur man vill komma över vissa saker, även om det sårar. Det jobbar jag på nu. Den enda jag kan ändra på är mig själv!

Anyways! Idag dricker jag starkt kaffe! Nu straffas jag nämligen för att jag vände på dygnet på min ledighet. Kan inte somna på kvällarna, somnar runt 01 och är dödstrött på morgonen! Lite skyller jag också på Lars Kepler, som skriver så satans bra böcker att man inte kan släppa dem utan läser tills ögonen går i kors. Läste ut Stalker häromdagen och började direkt på Kaninjägaren. Shit vad bra de är!

Önskar er en fab tisdag!

xoxo

2 thoughts on “Om mina mål

  1. Godmorgon Annica!

    Gott Nytt år! Jag läste förra inlägget igår kväll och skulle skriva en kommentar men blev för trött 🙂 Men livet är så där…upp och ner och det händer oväntade saker som man måste ta sig igenom. Jag är ledsen att höra om din svågers bortgång. Hoppas detta år blir lättare och bättre och lite snällare mot er.

    Jag sätter också mål och ger inga nyårslöften, men i år avlägger jag ett och det är att vara snällare mot mig själv. Målen skriver jag upp i en vacker grön bok och går ofta tillbaka för att påminna mig själv och skriva ner annat som hjälper…

    Jag är jätte sällan på FB och ibland råkar jag illa ut just därför då vissa tror att det är en godkänd kanal för viktig information och meddelanden, som jag då förstås missar eftersom jag inte tittar så ofta. Nej, du har alldeles rätt…man måste solla lite. Jag får lätt för mig att alla utom jag har fantastiska och perfekta liv och det är inte bra för självkänslan.

    Åh, Lars Kepler…Jag vill men vågar inte…Läste just häromdagen vad Kaninjägaren handlar om och blev rädd 🙂 Kan du tala om för mig om det slutar bra? 🙂

    Ha en underbar dag och hoppas du kan hålla dig vaken på jobbet. Jag har denna vecka ut, eftersom jag är lärare, men sen blir det att pallra sig upp varje morgon.

    Kramen,

    Anneli

    • Hej Anneli,

      Skönt att du är ledig lite till! Håller med dig där, får också för mig att andras liv är så perfekta, och det är verkligen inte bra för självkänslan.

      Kaninjägaren är grymt bra, spännande till tusen, men väldigt brutal och blodig och jag får påminna mig själv om att det bara är en bok 🙂 Har 100 sidor kvar nu så ikväll blir den nog utläst 🙂

      Ha en fin dag!
      Kram

Kommentera

