Apelsintricket

Jag skrev om detta för några år sen när jag startade min första blogg, men det tål att skrivas om igen.

Det är apelsintider nu och jag älskar apelsiner. Men ibland får man apelsiner som är torra, alldeles för sura eller med jättetjockt skal.

Jag glömmer aldrig en dag för många år sen när jag var på Coop och handlade och stod vid apelsinerna. Bredvid mig ställer sig en äldre dam och plötsligt säger hon något till mig. Hon frågar om jag vet hur man hittar de bästa apelsinerna. Nej säger jag. Hon tar en apelsin och säger: ”Titta på undersidan, ju större det hålet är, desto sötare är apelsinen.”

För att göra det tydligare. Ovansidan menar jag den här:


Och undersidan den här:


Och just det där med att skalet öppnar sig där tror jag att många tycker är ”fult” och kanske väljer bort de apelsinerna. Men jag lovar, efter att ha provat detta, så kan jag lova att jag aldrig väljer apelsiner utan öppningen i skalet. Det är inte de apelsiner som är finast till utseendet som är godast, men jag tror att många väljer så när de handlar. Tror ni mig inte så prova själv, men jag har aldrig blivit besviken sedan dess. Tänk att jag aldrig hade vetat det innan! Jag kommer alltid vara tacksam till den gamla damen, vem hon än är. För jag äter alltid de sötaste och godaste apelsinerna!

Xoxo

2 thoughts on “Apelsintricket

  1. Tack för tipset!
    Det ska jag följa nästa gång jag handlar apelsiner 🙂
    Man ska lyssna och ta till sig tipsen man får ifrån äldre, de besitter så mycket kunskap som vi i den ”digitala” åldern inte har åtkomst till… mycket värdefullt!

    Ha en fantastisk dag min vän!
    Kram

Kommentera

