Vad jag ser fram emot

Jag älskar ju den här tiden på året. Jag älskar de mörka mysiga kvällarna, löven som faller, den krispiga luften, sköna tröjor, stövlar och varma jackor, ljusen man tänder, brasorna som värmer, läsa en bra bok och dricka hett te. Det är något lugnande och rogivande över denna årstid, som jag inte alls känner på sommaren.

Vackra, soliga sommardagar när man får njuta i värmen, det är förstås underbart, men ofta känner jag mig lite småstressad på sommaren. Stressad över allt man ”borde” göra och ”passa på” att göra, när man äntligen kan vara ute och vädret är fint. Blir en väldig massa måsten på något sätt, vet inte hur jag ska förklara. Man får liksom nästan dåligt samvete inför sig själv om man sitter inomhus när solen strålar och det finns ju alltid något att göra i trädgården eller med huset och alltid någonstans man kan åka för att hinna uppleva så mycket som möjligt på dessa få varma dagar som vi kallar svensk sommar. Hoppas ni är med på vad jag menar. Jag förstår även att jag själv skapar den stressen, och till nästa sommar ska jag försöka jobba på det.

Men nu är det höst och ett lugn vilar över vårt hus. Jag ser fram emot att få julpynta, dricka glögg, baka lussebullar, lyssna på julmusik och att ha några dagar ledigt med familjen kring jul. Jag ser fram emot att shoppa nya kläder till barnen, som vi gör innan varje julafton. Jag ser fram emot att ligga i soffan, känna värmen från brasan och ha barnen omkring mig medan vi njuter av godsaker och pratar och umgås. Jag ser fram emot saker som ska ske nästa år, men försöker fokusera främst på den närmsta tiden. Jag ser fram emot att få tänka ut roliga adventspresenter till barnen och se deras ögon tindra när de blir överraskade. Detta året vill jag julpynta extra mycket. Jag vill ge familjen så mycket julkänsla att de känner glädjen i hela kroppen och jag vill smitta dem med min entusiasm inför allt jag har planerat.

Jag känner hopp och glädje och värme och tacksamhet. Jag är ödmjuk inför livet!

Dagens visdomsord:

6f1c12208acdfb595c7dbcf628429045

xoxo

Kommentera

