Lycklighetstävling

Jag växte upp på 80-talet. Och när jag tänker tillbaka på den tiden får jag fjärilar i magen. Det spritter till av ren och skär lycka i hela kroppen. Varför? Jag vet inte riktigt, men jag fullkomligt älskar 80-talet. Musiken, filmerna och serierna. Modet, not so much! Men det är en obeskrivlig känsla jag får när jag tänker på mamma och pappa som satt och kollade på Dallas och jag minns hur hela familjen satt och kollade på The Cosby show och hur man visste att det var läggdags när det var slut. 

Men det är oundvikligt att tänka på hur jag växte upp jämfört med hur mina barn växer upp. Allt var inte bättre förr. Men jag kan ändå känna en saknad. 

Dagens föräldrar är så upptagna med att ha finaste nyrenoverade huset, finaste bilen, åka på flest semestrar, ha roligaste umgänget, ha bäst ungar, mest aktiva fritiden och så vidare. Och allt måste givetvis visas upp på Instagram och Facebook. Annars är det ju inte på riktigt. Om inte andra kan titta på bilderna och avundas deras perfekta liv och få mindervärdeskomplex, så är det ju som att det inte har hänt! 

Har ni dessa föräldrar i ert flöde på social media? Alldeles säkert! Inget fel med att lägga ut bilder då och då på roliga saker, det gör jag också, men det finns alltid de som tar det ett steg längre. Som bombarderar en med bilder dagarna långa och de har alltid lite roligare än oss andra, lite bättre och mer väluppfostrade ungar och lite finare hus och åker på fler semestrar. Visst kan man avfölja, men man vill ju inte ”göra sig ovän” med någon. Jag scrollar vidare och vägrar delta i denna lycklighetstävling!

Dessa duktiga människor poängterar gärna också hur sjukt upptagna de är alltid, men låter ändå visa upp den perfekta fasaden för att understryka att de faktiskt är supermänniskor som klarar av allting och ändå har det så förbaskat bra!

När jag tänker tillbaka och minns min barndom, så är det givetvis med ett barnperspektiv. Men jag kan aldrig minnas att mina föräldrar var uppstressade över städning, läxor och aktiviteter och att allt skulle vara perfekt. De hann med! Vi barn hängde med på fester och julfester och tråkiga tillställningar hos släkten där vi minsann fick sitta still och uppföra oss utan mobil och tv. And guess what, vi klarade det! 

På helgerna åkte vi ofta till Danmark och handlade ost och kött och alkoholhaltiga drycker. Svenska kronan var ju bra då. Vi hängde liksom med på allt och det var aldrig frågan om att mina föräldrar skulle ha egentid osv. Visst sov vi över hos mormor och morfar och farmor och farfar  när mamma och pappa skulle på fest ibland, och det är några av de lyckligaste minnena från min barndom! 

Överlag minns jag mina föräldrar som stressfria och sorglösa och att de alltid hade tid för oss barn. Mamma stod och rökte under köksfläkten och pratade i telefon med sina väninnor på kvällarna, vi myste i soffan ihop hela familjen och mamma och pappa pratade länge vid middagsbordet. Fanns inga datorer eller telefoner som tog vår tid på annat håll. Jag följde med pappa när han spelade badminton och jag följde med mamma på ”kärringgympa”. Alla hade tid för sitt. Och vi fick alltid lagad mat på kvällen och saknade ingenting. Hur hann de med? Kanske var det för att de inte hela tiden behövde fotografera livet och instagramma det och facebooka det och berätta för alla hur bra de hade det, utan de levde livet i stället och gav blanka fan i vad andra människor möjligtvis gjorde i samma stund. Bara en tanke. 

Men jag minns min barndom med glädje, saknad och sorg. Jag sörjer oskyldigheten som mina barn aldrig kommer få uppleva. På gott och ont blir barnen nuförtiden större fortare. Som sagt, allt var inte bättre förr. Det finns massor med positivt i utvecklingen. Men lycklighetstävlingen som jag pratar om här känns som ett begynnande samhällsproblem. Och ändå bara fortsätter folk!

Ta det lugnt. Lev livet. Det är på tok för kort ändå, så slösa inte bort det på det som inte är verkligt! 

Xoxo 

Kommentera

