Ord som vill ut

Femte inlägget på några dagar. Vad händer? Orden formas i mitt huvud och vill bara ut ut ut! En bloggpaus var nog precis vad jag behövde. Alla som känner mig vet ju att ord inte brukar vara ett problem hos mig. Jag älskar ord! Jag har alltid älskat ord, älskat att läsa och älskat att skriva!

I dag har jag suttit på kontoret och kastat längtansfyllda blickar ut genom fönstret hela dagen. Solen och den blå himlen har onekligen lockat mer än skrivbordet, datorn och fakturorna. Men så är det när man känner att våren är i antågande, då vill man UT! Vinterns boande och myspysiga filtar och levande ljus vill bytas ut mot fritt svävande själar och tunna jackor och solens strålar mot ens vinterbleka hud!

 

Jag har många tankar om förändringar jag vill göra. På alla möjliga sätt. Jag är så otroligt inspirerad just nu! Men ännu svävar tankarna lite, men när jag känner att jag kan greppa dem, då ska de skrivas ner, bearbetas och så småningom överföras till realitet. I’m so excited!

Mycket av det jag vill säga, säger jag inte här på bloggen. Jag är för privat av mig, blyg när det gäller och ogillar att lämna ut delar av mig själv som gör mig sårbar. Oftast talar jag heller inte om för folk i min närhet om det är så att jag mår dåligt eller har det jobbigt av någon anledning, för jag absolut avskyr jag när folk tycker synd om mig. Avskyr! Finns inget värre än när man säger att något tynger en och någon liksom ”Aahhh, din stackare, fy vad tråkigt, det måste vara jättejobbigt. Vad kan jag göra för dig?” Vilket de så klart säger i alla välmening och visst är det skönt med folk som bryr sig, men dessa kommentarer får mig bara att må värre! Tyck inte synd om mig! Det ÄR inte synd om mig! Det är synd om folk som svälter eller flyr från krig, men det är inte synd om mig! Livet går upp och ner, och vid nedgång är jag stark, jag kämpar, jag slåss. Jag har lärt mig av livet och har gått igenom otroligt tuffa perioder, och på grund av dessa har jag blivit starkare! Jag behöver ingens ömkan. Jag behöver endast deras sällskap, deras skratt och deras glädje. Är jag ensam om att känna så? Jag vill inte ha en massa ojande och oooande. Jag kanske bara vill säga det jag vill säga och att den andra personen bara är tyst.

Ingen har ansvar för mitt liv mer än jag!

Men så funkar det sällan har jag märkt. Folk tror att de hjälper, säger det som förväntas av dem. Alla vet inte hur jag funkar. Därför säger jag inget alls. Och därför undviker jag dessa funderingar här på bloggen.

På grund av just det jag beskriver ovan, så är jag så otroligt tacksam för min mans förmåga att alltid ge mig något konkret, något konstruktivt, något som utmanar mig och får mig att se på situationen med andra ögon. Han ställer frågor. Varför känner du så? Är det inte bättre att du tänker si eller så, eller gör si eller så? Han vet vad jag behöver. Och han vet vad jag inte behöver, någon som bara ojar sig och gräver ner sig bredvid mig. Han är positiviteten till mina tvivel, resonen till min oro och glädjen till min sorg.

Ingen har ansvar för mitt liv mer än jag!

Med dessa tankar omvandlade till skrift, så känner jag mig för övrigt hoppfull, glad och full av harmoni. Jag har hittat en inspirationskälla, en person som skriver några av de mest intressanta och klokaste saker jag har läst, vars åsikter går så mycket hand i hand med mina. En person som, utan att veta det, får mig att öppna ögonen för vissa saker och se andra saker med klarare blick och från en ny vinkel. Hon har levt ett helt annorlunda liv mot vad jag har, men ändå beskriver hon saker på ett sätt som får mig att häpna. Jag beundrar hennes beslutsamhet och förmåga att uttrycka saker på ett sätt som får mig att känna igen mig och liksom nicka medhållande för mig själv när jag läser. Och jag känner inte ens personen! Men ibland snubblar man över något i precis rätt tidspunkt! Livet är ofta så för mig, på grund av hur jag som person, att jag vägrar ge upp, så finner jag alltid ny inspiration.

För ingen har ansvar för mitt liv mer än jag!

xoxo

Kommentera

