Sophies historia

Jag läste ut denna boken för ett tag sedan och jag måste berätta om den. Den följer med mig ännu, den finns inom mig, den har berört mig till tårar, glädjetårar och sorgetårar ,och den fick mig bara att må så himla bra!

Jag gillar alla möjliga böcker, utom fantasy, demoner eller skräck. Deckare, romaner, biografier, allt som intresserar mig läser jag.

untitled

Jojo Moyes är en av mina nya favoriter! Hon har ett underbart språk, lättsamt, mysigt, välskrivet och helt enkelt fantastiskt! Jag kommer läsa allt av henne framöver!

Den här boken är två historier i en. Den börjar i Frankrike under första världskriget och man får följa Sophie, hennes syster och människorna omkring dem under ockupationen av tyskarna. Jag älskar historia, så detta var mycket intressant för mig. När det är som mest spännande, förflyttas man till nutiden och en annan ung kvinnas livsöde och det finns något som binder dessa två kvinnor tillsammans. Tavlan på Sophie, som hennes man målade innan han begav sig ut i kriget.

Inte förrän på slutet får man reda på hur allt hänger ihop, hur historien om Sophie slutar och varför tavlan är så betydelsefull. Och när man tror att man har listat ut allt, så tar boken ytterligare en vändning och man blir överraskad.

Många böcker man läser är lite samma, samma. Det känns som allt annat man läser typ. Men denna är som inget annat jag någonsin läst. Ämnet, miljön, historien och personerna.

Jag blev verkligen berörd av denna bok. Den har allt! Och jag älskade den!

xoxo

Kommentera

