Att handla ekologiskt

Gör ni det? Handlar ekologisk mat? Jag gör det i största möjliga mån. Jag menar, utbudet på eko-produkter i Sverige lämnar mycket att önska, men det har också blivit betydligt bättre de senaste åren.

Men jag handlar inte dålig frukt eller grönsaker bara för att den är ekologisk. Är kvaliteten inte bra, kan jag inte motivera att lägga dyra pengar på det. Köpte svindyra ekologiska avokados för ett tag sen. De kändes bra på ytan, såg fina ut, men utav 5 stycken var 1 ätbar, resten var ruttna inuti och fick slängas. Kändes inte bra.

Jag är inte ett eko-freak eller miljö-freak ut i fingerspetsarna, då skulle jag inte köra bil de 4 kilometrarna jag har till jobbet eller leva det ”slösaktiga” liv jag lever, men just handla ekologisk mat känns bra och viktigt. Coop Änglamark är ett riktigt bra märke som jag handlar mycket eko-mat i. Produkter jag alltid köper ekologiska är bananer, mjölk, cornflakes, övrig frukt (i mån av utbud och kvalitet), färska örter med mera. Finns en bra ekologisk motsvarighet till det jag vill ha, väljer jag oftast den.

En väninna sa till mig att hon inte handlar något ekologiskt alls, och det dömer jag aboslut inte henne för, och motivationen var att hon inte litade på att det verkligen var ekologiskt. Och jag kan förstå det. Men jag litar på att livsmedelsverket har tillräckligt strikta kontroller för att det inte ska gå att fuska, men visst finns tanken där. Och är det inte lite skrämmande att det ska vara så?

Hur som helst. Några tankar om ekologisk mat.

Självklart en eko-banan till klockan-tio-frukten på jobbet 🙂

xoxo

bild

 

Kommentera

