Ett levande minfält

Vem är du och vad har du gjort med min son? Så känner jag ibland när jag står och tittar på min 8-åring och hör hans gråtfärdiga röst anklaga både mig och min man för både det ena och det andra. Vi lyssnar inte, vi bryr oss inte, vi skäller bara, vi fattar ingenting… osv.

Det skär som en kniv i hjärtat när man hör dessa saker. Jag vet att han vräker ur sig i ren desperation, när han inte vet vad kan ska göra av alla känslor som bubblar där inne, men det gör inte mindre ont för det.

Just nu känns det som att gå på ett minfält. När ska det explodera? Minsta lilla grej man gör eller säger fel så PANG! Han smäller på två röda och man hinner knappt reagera. Han har väldigt svårt för att acceptera att när vi vuxna pratar med varandra eller någon annan, så kan han inte hoppa in och avbryta och förvänta sig att vi ska lyssna och sen blir han tokledsen när man inte ”lyssnar”, men jag vet att både jag och min man gör ALLT för våra barn. Så när vi vill ha en konversation vuxna emellan, då tycker jag att barnen kan vänta och inte avbryta. Har jag fel?

I alla fall. Det är enormt påfrestande just nu. Att inte veta vilket humör han är på. Och när han är på det där dåliga humöret, då kvittar det nästan vad man gör. Det är jobbigt! Men vi försöker hitta fram till honom så gott vi kan. Det viktigaste för mig är att han känner sig trygg! Min älskade underbara pojke ♥♥♥

2 thoughts on “Ett levande minfält

  1. Vet precis hur du känner dig. Dottern var inne i en sån period då hon var 11-12 vi var: Idioter, lyssnar inte, bryr oss inte, tycker inte om henne och allt vad man fick höra. Man vågade knappt fråga ex hur dan i skolan varit för då kunde hon explodera, eller ens godmorgon inbland. Men det går över……. Tror alla föräldrar känner igen sig mer eller mindre. Så ni/du ska absolut inte känner er dumma.
    Kram

Kommentera

