Att läsa böcker

Jag älskar att läsa böcker! Jag älskar ord och hur de kan användas för att måla upp bilder i huvudet och få en att leva sig in i en annan värld som man själv skapar genom det man läser. För när man läser så är det ju som en film som rör sig framför ögonen, men ingen ser ju filmen på samma sätt som någon annan, det är så individuellt hur man tolkar det man läser. Fantastiskt!

Jag skriver sällan om detta, så jag tänkte det får bli ett inlägg om det nu, eftersom det är en stor passion i mitt liv. Jag gillar alla möjliga böcker och böckerna på min vill-läsa-lista är så många att jag inte vet hur jag någonsin ska hinna med!

Jag älskar att hitta nya författare som man förälskar sig i, eller ja, förälskar sig i deras sätt att skriva och vad de skriver om. Men jag måste passa på att göra plats för en av mina absoluta favoriter sedan många år, Nora Roberts! Jag läser ALLT av henne som ges ut på svenska (dock inte det hon skriver för Harlequin, det är liiiiite för sliskigt romantiskt för min smak) och har även läst en del böcker på engelska. Jag bara älskar hennes sätt att skriva, hur hon beskriver platser och miljöer och människor, hur hon blandar spänning och romantik och ibland en liten touch av det övernaturliga. Allt började 1998, när jag jobbade på ett företag som sammanställde såna där brev man får hem från bokförlag osv. Jag läste då på ett reklamblad om en bok som hette Falsk skönhet, skriven av Nora Roberts och jag tyckte den lät så bra så jag köpte den. Och sen var jag fast! Jag har köpt varenda bok som har givits ut i Sverige sedan dess och när jag räknade dem häromdagen fick jag det till 34! Jag köper alltid dem inbundna, för det är något speciellt med det, men två av dom har jag tyvärr bara kunnat hitta i pocketutgåva. Jag är så glad att jag har köpt dem genom åren, för de flesta går inte att få tag i längre.

IMG_3799[1] IMG_3800[1] IMG_3804[1]

Vissa av dem har jag läst om igen efter några år och vissa böcker vet jag att jag kommer läsa igen. Det låter nog löjligt, men vissa personer i böckerna kommer jag aldrig att glömma och jag gillar dom så himla mycket! Helt galet, det är ju påhittade, men det måste vara ett tecken på att man har lyckats som författare om man lämnar sådana spår hos läsaren.

Alla böcker hon har skrivit är förstås inte lika bra, vissa blir lite förutsägbara, men av ren princip så älskar jag hennes böcker oavsett. De 10-20 första böckerna jag köpte är utan tvekan de allra bästa och mest oförglömliga!

Hon har även givit ut några böcker på svenska under pseudonymen J.D. Robb. Tyvärr saknar jag två av dem som kom ut för över 10 år sen, men de andra har jag så klart och de är också riktigt riktigt bra! Handlar om en kvinnlig detektiv och utspelar sig i framtiden. Hur coolt som helst!

IMG_3805[1]

Den senaste Nora Roberts är på väg hem till mig i skrivande stund. Finns inte mycket bättre egentid för mig än en Nora Roberts bok och en het kopp te framför brasan en blåsig, kylig höstdag!

4 thoughts on “Att läsa böcker

  1. Lite väl fattigt kanske…. men jag frågar ändå… kan man kanske få låna en? Jag är också fast i träsket och plöjer iaf en bok iveckan om den är bra.
    Kram

    • Men självklart får du låna Linda! Låter inte alls fattigt, låna böcker av varandra är bara kul. Jag har massor av böcker, så det är bara att välja och vraka när du vill!

      Kram!

  2. Pingback: Busy day! | Mina tankar

Kommentera

