Sommarlov?

Efter tre veckor tillsammans med barnen varje dag, så kändes det vemodigt att lämna dem på fritids/dagis i måndags.
Jag vet att vissa föräldrar tar ledigt alla sina veckor på sommaren och ibland också delar upp veckorna mellan sig, så att barnen kan vara hemma hela sommaren och få en ”riktig” sommarlovskänsla.
Nu har vi inte den möjligheten och vill heller inte göra så.
Vi vill ha vår semester tillsammans hela familjen och att ta fem veckor på raken på sommaren är inte ens en tanke. Vi vill kunna ta ledigt vid jul och på vintern också!
 
Hur som helst, det är så vi resonerar!
Och faktum kvarstår, att barnen hade ju saknat att leka med kompisarna också och tyckte det var hur kul som helst att vara tillbaka!
Att ha barnen hemma betyder ju också att du ska aktivera dem varje dag. I vårt fall en 7-åring och en 4-åring! Inte det lättaste kan jag säga! Speciellt inte med det lynniga sommarvädret i Sverige!
 

 
Sommarfritids som C går på är jättebra tycker jag! De passar på att hitta på en massa kul när barnen är få och det finns större möjligheter. De är engagerade och hittar på något kul för barnen varje dag!
Idag fick han med sig badkläder, för de hade en stor pool på gräsmattan utanför så att barnen kan bada. De kollar på film, fikar, går till skogen, spelar fotboll, spelar basket och en massa andra aktiviteter.
På förskolan, eller dagis som vi säger i vår familj :), gör de också en massa och barnen är nöjda och glada varje eftermiddag när vi hämtar dem.
 
När C då frågade mig häromdagen om hans sommarlov var slut i och med att semestern var slut, så var jag tvungen att förklara för honom att han ändå har sommarlov, men att mamma och pappa måste jobba. Någonstans kände jag liiiite dåligt samvete, men sen tänkte jag varför ska jag ha det???
 
Sommaren är inte slut bara för att semestern är det!
Vi har massor av fina, soliga dagar att se fram emot. Dagar som kommer fyllas av familjetid, lek, bus, skratt, mat, utflykter och annat som vi gillar att göra!
Så jo, min älskade påg, det är fortfarande sommarlov!
4 thoughts on “Sommarlov?

  1. Exakt så kan man få lov att känna och tycka. Vi har provat olika varianter jag och mannen, att ha 5 veckor tillsammans, att ha bara 1 vecka tillsammans för att barnen ska kunna ha fler sammanhängande. Men handen på hjärtat….de små liven behöver stimuleras, träffa sina kompisar så att vara lite på förskolan/dagiset det gör dem inget ont alls!Kram J http://annorlundaunderbara.wordpress.com

  2. Åh detta dåliga samvete!Jag är hemma med barnen hela sommaren men har dåligt samvete för just det.. att vi bara ska vara hemma. I år blir det ingen resa alls och jag tycker såååå synd om mina barn som bara måste vara hemma och dra med mig.Ja du ser.. Jag är helt säker på att dina barn har haft ett underbart sommarlov med massor av minnen från de resor ni gjort.Massa kramar till dig!!!

  3. Ja du, detta samvete!!Är det inte det ena så är det det andra!Hoppas ni har en skön sommar. Och dina barn uppskattar säkert ditt sällskap mer än du tror!kram!!

Kommentera

